Nagyon sok barátom keres meg azzal, hogy nem működik neki a Facebook kommunikációja! Egyszerűen haszontalannak érzi ezt a platformot. Úgy gondolják, az ő céges profiljukhoz abszolút nem kompatibilis ez az online marketing felület. Nekik szinte minden esetben ugyanaz a vesszőparipájuk. Egymástól függetlenül ugyanazt szajkózzák!
Tibor a Facebook az baráti csevegésekre való! Nekünk ez nem működik!
De vajon miért nem működhet ez a fránya felület? Miért van az, hogy mások milliókat keresnek vele, majd jönnek olyanok, akik meg még egy ajánlatkérést sem kapnak? Lehet azért mert ők nem hirdetnek? Vagy mert Zuckerberg diszkriminál bizonyos céges profilokat?
Tisztázzunk valamit: szó sincs korlátozásról, csak rossz kommunikációról! Amikor egy személyes konzultáción elkezdünk arról beszélgetni, hogy mit is kommunikál a cég az online közösségi felületein, akkor mindig kiderülnek bizony a turpisságok.
Kezdjük is az elején: Mutasd be magad! Sosem szabad eléggé „lebecsülni” a fogyasztót!
- A céges Facebook oldalon igenis mutassuk be a cégünket. Legyen egyértelmű, hogy mivel foglalkozik a vállakozás. Hol található, hol lehet felvenni velünk a kapcsolatot. Legyen egy rövid ütős pármondatos leírás arról, higy „ KIK VAGYUNK, MIT AKARUNK”. Bármennyire is közhelyesnek hangzik nagyon sok céges facebook oldalról csak az nem derül ki, hogy pontosan mivel foglalkoznak. Vagy vegyünk egy számomra teljesen érthetetlen pédát: sok étterem facebook oldalán nem látom hol van az étterem, hol tudok asztalt foglalni.
- Legyenek szép fotóink, videóink a termékeinkről, a munkáinkról! Bármivel is foglalkozol, a facebook oldal tökéletesen alkalmas arra, hogy vizuálisan is tudj kommunikálni az ügyfeleiddel, ne felejtsd el az emberi elme az információk közel 80%-át vizuálisan szerzi. Ezért azt mondom neked is meg kell találnod hogyan tudod bemutatni képekkel, videókkal. Lássák az emberek, hogy ki vagy, ésmit képviselsz a piacon.
- Legyen egységes arculata Facebook oldaladnak. Akár csak a honlapodnak a facebook profilodnak is lehet profi megjelenése. Ez az én megítélésem szerint fontos. Egy egységes arculat, egy szépen szerkesztett profil és fejléckép erős brandet sugároz. Egy erős és szép megítélésű brandben pedig jobban bíznak a partnerek.
Van egy égységes arculatunk , van egy ütős leírásunk, szép képek és videók a termékről, vagy szolgáltatásról amit végzünk. Esetleg az irodáról, vagy az éttermünkről. Akkor jöhetnek a posztok. A posztokon múlik nagyon sok minden. Ha nem releváns tartalmakat osztunk meg, akkor nem fogunk tudni magunkról megfelelő hírt adni.
Mit értek ez alatt?
Lehet, hogy egy vicces videóra kapunk több száz like-ot, de mi nem like gyűjtő oldalt szeretnénk üzemeltetni, hanem a cégünket szeretnénk kommunikálni. Magyarul, ha nem kommunikálom a céges dolgaimat, hanem csak megosztom a sok baromságot, amit a neten találok, szert tehetek átmeneti népszerűségre, de soha nem fog az oldalam hiteles és profivá válni. Nem jönnek a megrendelések, csak a csámcsogó trollok, akik pár percig ugyan jól érzik magukat nálam, de utána mennek tovább, és egy forintot sem költenek.
Na akkor kezdjük először is hogy mit NE?
- Ne osszunk meg más oldalról vicces videókat! Ha azt a roppant vicces dolgot tényleg kommunikálni akarjuk, akkor töltsük fel mi fellogózva, ha ez jogilag is megállja a helyét! (értem ez alatt a szerzőijogi blablákat)
- Ne osszunk meg vicces képeket más oldalakról! Ha nagyon vicces képeket akarunk, akkor töltsük fel mi, és logózzuk meg, ha ez jogilag oké. Mindkét esetben azért fontos, hogy mi legyünk a forrás, ugyanis ha mi csak megosztó portál vagyunk akkor a like-ok nem minket erősítenek, hanem azt az oldalt, aki feltöltötte.
- Ne a hétköznapi céges életünket kommunikáljuk. Bár jópofának tűnik, de nem hiszem hogy releváns, tartalom, hogy Erzsike a titkárnő kapott egy csivavát. Vagy Pisti ma szürke polóba jött dolgozni. Ez nem jelenti azt, hogy ne mutassuk be a kollégáinkat. Sőt tovább megyek ez kifejezetten jól is elsülhet. De akkor azt építsük fel profin, és legyen kitalálva milyen gondolatmenet alapján adunk arcokat cégünk posztjainak.
Pl „ Ő Imre cégünk szerelője, vele találkozol ha elromlik a mosógéped és minekt hívsz. Imre megbízható, két kislány apukája, és 15 éve a legprofibb a csapatunkban. Mi sem bizonyítja ezt annál jobban, hogy Imre tartja nálunk szerelésben a rekordot.
És sorolhatnám…
Szóval a nem releváns tartalmak azok, amik nem mondanak a cégünkről semmilyen használható tartalmat. A használható tartalomnak nem feltétlenül kell száraznak és lexikon szagúnak lennie,de attól mert valami vicces, még tartalmazhat valami egyéb plusz információt rólunk.
Mitől fog működni?
Attól, hogy rendszeresen kommunikálsz! Ha nem költesz hirdetésre, akkor muszáj naponta posztolnod. Ha sok tartalmad van, akkor lehet akár naponta kettőt. Mondjuk reggel és este. Mint ,ahogy a televíziózásban is van főműsoridő, vagy arádiózásban az úgynevezett drive time, úgy a facebooknál is vannak olyan időszakok, amikor az ember kicsit többet nyomkodják a telefonjukat. Ilyen például a reggel, az ebéd szünet, vagy az este. Szóval ha ezekben az időszakokban posztolsz, akkor nagy valószínűséggel több ember látja, esetleg kicsit jobbak a konverzióid.Nagy elvárásaid ne legyenek, mert a facebook algoritmus ma már alig engedi az organikus megjelenéseket, de hirdetés nélkül még így is lehet néha csodákat művelni. Viszont ha megengedheted magadnak, akkor tolj egy kis pénzt a posztok alá. Hogy hogyan kell jól hírdetni azt majd máskor kifejtem…
- Dolgozz fel szakmai tartalmakat úgy, hogy a vásárlóid megértésék és megszeressék
- Dolgozz fel problémákat, amikkel az ügyfeleid küzdenek, és amire a te céged megoldásokat kínál!
- Publikálj megoldásokat bizonyos problémákra, amikre szeretnéd felhívni az ügyfeleid figyelmét.
- Kommunikáld a céges sikereidet! Díjakat, elismeréseket.
- Kommunikáld a céges partnereidet. Ez klasszikus cross promóció, amikor az által pozícionáljuk magunkat, hogy egy erősebb népszerű brand mellé állunk.
- Posztolj videós tartalmakat, a céges működésetekről! A szolgáltatásaitokról, a terméketekről!
- Posztolj referenciákat! Mit valósítottatok meg!
- Posztolj ügyfél elégedettséget! Mutasd meg mennyire szeretnek téged. Mennyire elégedettek veled!
- Csinálj sexi, menő, szépen komponált fényképeket, flyereket a magatokról. Érezzék,lássák a partnerek, hogy stabil menő cég vagytok.
- Teszteljük a posztokat! Aki, azt mondja minden céges profilra ugyanaz a séma jó, az HAZUDIK! Még a legprofibb online marketing ügynökségek is minimum 3 hónapos teszt időszakkal dolgoznak. Ha ők nem spórolják le a teszt időszakot, amely során pontos képet kapnak az oldal látogatók ízléséről, a célcsoport igényéről, magyarul arról mire harap a nép, akkor te se tedd!
- Legyél türelmes! Meló nélkül nem lehet megúszni. A nagy cégek is hónapokat sőt akár egy évet is várnak, hogy beérjenek az onlineba fektetett pénzük és energiájuk. Így te se aggódj, hanem várd ki azt, amig nem lesz profi az online marketing kommunikáció. Gondolj mindig arra, hogy ha valami nem működik nem a platform a rossz, hanem a kommunikáció. Ismered a mondást…?
Ha nem tud a kacsa úszni a vizen, akkor nem víz hülye…
Ha ezeket megfogadod, akkor garantálom neked, sikeres lesz az online közösségi kommunikációd! Ha kellő türelemmel és kitartással fogsz posztolni, akkor egyszer csak minőségi partnerek fognak érkezni az oldaladra, akik rád és nem a telefonáló majomra lesznek kíváncsiak amit megosztottál. Ha valaki rád keres a facebookon, akkor el fogja tudni dönteni, hogy tőled akar e megrendelni egy szolgáltatást vagy nem. Persze most csak a tartalmi részérül mondtam pár dolgot, ne felejtsük el a megfelelő landing page-ket stb! Summa summárom legyél kitartó, ha kell hirdess,és posztolj sokat! Ha szeretnéd, hogy személyesen segítsek neked, akkor pedig keress meg!